Communicatie is een beetje… lastig?

Naar aanleiding van de mailing aan de QGIS-NL leden van eerder deze week, kreeg ik een reactie waar ik niet echt omheen kon. Belangrijke zin hierin was: “Het valt mij op wanneer er een vraag of probleem gesteld wordt, dat daar weinig of niet op wordt gereageerd. Ik vind dat wel jammer, want dit is ook 1 van de redenen dat ik ben aangesloten“. Dat ging dan over de Matrix groep waar we binnen QGIS.NL voor hebben gekozen als primair communicatieplatform. Tsja. Ik herken dat wel ja. Ik begon een antwoord te schrijven, en voor ik het wist stond er eigenlijk iets op schrift dat ik ook wel als blog-entry kan delen. Want ik ervaar het ook wel als een probleem.

We zitten wat dat betreft een beetje in een lastige situatie. Aan de ene kant wil je als vereniging in een opensource-omgevin een beetje principieel zijn, en dus voor een opensource platform kiezen. Ook omdat de redenen om voor QGIS te kiezen vaak ook wat principieel zijn. Dat betekent dat als je zou zeggen “doe maar whatsapp als communicatiekanaal”, je een deel van de échte OSGeo mensen zou afschrikken. Tegelijkertijd zijn er ook veel gebruikers die QGIS hebben omdat dat de bedrijfsstandaard is, en gewoon helemaal niet zo met die open/gesloten verhouding bezig zijn. En die worden dan weer geacht een ander platform te gebruiken dan waar ze aan gewend zijn… Met andere woorden, je doet het nooit goed.

Dan heb je nog een ander ding, en dat is dat je met een vrij kleine groep mensen bent die allemaal het gevoel hebben dat ze het ook niet zeker weten allemaal. Als er dan een vraag komt waarvan iemand denkt dat ze mogelijk het antwoord weten, maar niet zeker zijn, dat die persoon dan liever zichzelf niet voor schut zet door mogelijk iets fouts te roepen. En dat is jammer, want dan mis je dus juist een aantal heel goede inzichten. Qua support, wat je vaak uit de groep wil halen, grijp je dan ook mis.

Als je met een issue zit dan is bij opensourcesoftware het credo altijd: “Vraag het aan de community“. Alleen zijn er dan duidelijk meer opties. De krachten bundelen zou ideaal zijn, maar om een of andere reden heeft toch iedereen op dit moment een ander favoriet platform. Als ik zo even een kleine greep doe:

  • Matrix groep van QGISNL zelf
  • Geoforum.nl, heeft een eigen QGIS tag
  • Telegram groep QGIS Community (vandaag 2335 leden, soms erg veel berichten per dag, Engels)
  • Signal groep Team OSGeo NL (meer dan alleen QGIS, en ook info over internationale FOSS4G)
  • En dan zijn er nog de mailinglists (https://lists.osgeo.org/mailman/listinfo/qgis-user), een beetje oldschool, maar nog steeds dagelijks in gebruik.

Het is dus allemaal een beetje verspreid… en dat maakt het lastig.We kunnen wel een allesomvattende chatforumoplossing bedenken, maar dan lopen we ongetwijfeld in de valkuil van de prolifererende standaarden…

Er is op zich wel een case te maken voor het aangaan van een supportcontract met een partij die dit commercieel aanbiedt. We hebben het er binnen de OpenGeoGroep al vaker over gehad. En daar zitten natuurlijk wel de specialisten bij elkaar. Als er meer partijen zijn die support willen inkopen dan kan er ook iemand echt voor vrijgemaakt worden natuurlijk (als aanbieder een supportcontract afsluiten met één afnemer is echt onbegonnen werk, dat kan gewooon niet uit). Dus daar hikken we wel een beetje tegenaan. Het zou mooi zijn als er gelijk massa gemaakt kan worden, als afnemers ook de krachten bundelen en besluiten met twintig partijen tegelijk een supportaanbieding uit te vragen. Dan is er de ruimte een communitymanager aan te stellen die ook de support gaat faciliteren.

Tot die tijd is het zaak de verschillende kanalen in de gaten te blijven houden. Soms even na te denken waar je een vraag post, en misschien dat maar direct op twee kanalen doen (cross-posting wordt in het algemeen niet gewaardeerd, maar met het zinnetje: “Sorry dat ik dit even cross-post, vraag staat ook elders uit” haal je een hoop kou uit de lucht). En belangrijk: als je het juiste antwoord hebt ontvangen of zelf gevonden, post dat ook even als antwoord op je eigen vraag. Dan is de melding ook gelijk netjes afgerond.

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *